Amazon B2B tulee - oletko valmis?

B2B myyjä ostaa verkosta pöytäkoneella

Amazon on etabloitumassa Suomeen. Aiheesta on kirjoitettu niin YlelläTalouselämässäTekniikka&Talous-lehdessä kuin Hesarissakin. Lisäksi aiheesta keskustellaan aktiivisesti verkossa.

Miten suomalaisten B2B-yritysten tulisi reagoida kun hiekkalaatikolle tulee uusi iso kaveri, jolla on hyvät lelut ja kiinnostavat jutut? Lähteä leikkiin mukaan, pysytellä omalla puolella laatikkoa vai katsella hiekkalaatikon ulkopuolle? Tärkeintä on kuitenkin miettiä, miten ja millä perustelet strategisen valintasi.

Haluatko tehdä 'Amazon-strategian'? Varaa 15 min etätapaaminen, niin sovitaan oikeat askelmerkit!

Amazon on vahvasti mukana myös B2B-liiketoiminnassa

Amazon on kasvanut vuosikymmenessä kirjakaupasta globaaliksi markkina-alustaksi. Sen liiketoiminta ulottuu pilvipalveluista ruoan verkkokauppaan ja henkilöstövuokrauksesta logistiikkaan. Monelle on yllätys kuinka iso toimija Amazon on myös B2B-liiketoiminnassa. Siksi Amazonin tuloon kannattaa suhtautua vakavasti. Ei edes perinteisempi B2B-liiketoiminta ole suojassa.

Millainen kaveri Amazon on?

Amazonissa houkuttelee eniten sen tarjoama globaali jakelukanava, jolla on ylivertainen tunnettuus, valmis luotettava teknologia, testatut prosessit ja ennen kaikkea toimiva logistiikkaketju. Logistiikka onkin yksi sen suurimmista kilpailueduista. Tärkeimmillä toiminta-alueillaan Amazon tarjoaa maksuttoman, ’saman-päivän-toimituksen'. Tämän se hoitaa tekemällä toimitussopimuksia paikallisten toimijoiden kanssa ja täydentämällä toimituksia omalla jakeluyksiköllään. Amazonin otetaankin seuraavaksi haastavan sellaiset globaalit logistiikkayhtiöt kuten DHL ja UPS.

Valmistavan teollisuuden yritysten kannattaa ehdottomasti tutustua Amazonin tarjoamiin kansainvälisen kaupan mahdollisuuksiin. Amazon voi olla loistava kanava uusien markkinoiden valloittamiseen, etenkin pienemmille toimijoille. Ilmaiseksi Amazon ei tietenkään palveluitaan tarjoa. Varsinkin synnyinseuduillaan USA:ssa monet sen alustaa käyttäneet teknisen kaupan yritykset ovat aloittaneet pohdinnan mahdollisesta irtautumisesta ja omien verkkokauppojen perustamisesta. Siksi onkin aiheellista pohtia, mikä on sinun yrityksesi Amazon-strategia?

On aika päättää onko Amazon kaveri vai kilpailija

Amazon tulee aiheuttamaan disruptiota myös B2B-markkinoilla. Kaikkia varmasti kiinnostaa hiekkalaatikon uuden tulokkaan jutut ja moni lähtee innostuksissaan mielenkiintoisen kaverin mukaan. Alkuinnostuksen jälkeen tulee arki ja pian moni saattaa kaivata vanhan kumppanin tuttuja ja luotettavia toimintatapoja. Siksi kannattaa jo nyt pohtia, millaisia lisäarvoa tuottavia palveluita sinun yrityksesi tarjoaa asiakkaille.

Amazon Business ei ole kaiken kattava palvelu

On hyvä muistaa, että vaikka Amazon Business tarjoaa paljon mahdollisuuksia, se ei välttämättä pysty tarjoamaan sellaisia toiminnallisuuksia, joita B2B-asiakkaat tarvitsevat ja arvostavat. Amazon ei esimerkiksi tarjoa B2B-alustallaan joustavaa asiakashinnoittelua sopimusasiakkaille, kovin kummoisia tuotekonfiguraattoreita tai laskureita menekkiin ja määrälaskentaan. Myöskään uudelleen ostamista helpottavaa integraatiota asiakashistoriaan ei ole tarjolla. Nämä ovat kaikki palveluita, joita B2B-ostajat tutkitusti arvostavat ja jotka tuovat lisäarvoa asiakkaalle.

 

Sovi 15 minuutin etätapaaminen niin jutellaan aiheesta lisää

Miten suhtaudut Amazonin tuloon?

Ryhdytkö kaveriksi vai pyritkö erottautumaan omalla palvelullasi ja omilla kilpailueduillasi? Asiakkaiden tarpeiden pohjalta rakennetut ratkaisut ja niitä käyttämään oppineet asiakkaat ovat sitoutuneita eivätkä helposti vaihda toiselle tarjoajalle.

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää! Varaa vaikka maksuton 15 minuutin etätapaaminen meidän kanssa, niin kerromme lisää kuinka voit varautua Amazonin tuloon.

 

Marko Rautakoura CEO, Senior Consultant, Partner +358 400 426 864 marko@e21.fi
Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Maksuton 15min tapaaminen

Blogi

19.03.2019

Tuotetiedon hallinta on merkittävä tekijä yrityksen liiketoiminnassa

Monet B2B-yritykset, etenkin teollisuuden ja teknisen kaupan yritykset elävät ja hengittävät tuotetietoa. Se on koko myynnin kivijalka. On vaikea kuvitella myyjän työpäivää ilman tuotetiedon käsittelyä.
Lue lisää

11.03.2019

Näin siirrät myynnin ja asioinnin ketterästi verkkoon

Käyn puhumassa B2B-myynnin ja asiakaspalvelun digitalisoinnista seminaareissa, messuilla ja räätälöidyissä tapahtumissa. Yksi kysymys toistuu lähes jokaisen esityksen yhteydessä: Mikä on onnistumisen edel....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!