Google AdWords B2B-liiketoiminnassa

Kategoriat

  • Hakukonemainonta (SEM)
  • Digitaalinen markkinointi
  • AdWords
Google partner badge

Tiesithän, että e21 on virallinen Googlen Partner-yritys?

Päästäkseen Googlen Partner –ohjelmaan, yrityksen täytyy täyttää tietyt Googlen asettamat kriteerit ja näiden täyttymisen jälkeen Google myöntää vieressä näkyvän ”badgen”, jonka myös me saimme omille sivuillemme. Tämän AdWords –osaamisen virallistamisen myötä voimme luvata, että tarjoamme teollisuuden ja teknisen kaupan sekä erikoiskaupan alalla erinomaista AdWords-mainonnan palvelua.

Google AdWordsin kautta voidaan tehdä tehokkaasti sekä hakukonemainontaa että bannerimainontaa Googlen mainosverkostoon liittyneille verkkosivuille. Kaikissa AdWords-mainoksissa maksetaan mainoksen klikkauksista huutokauppamenetelmällä oman maksimitarjouksen pohjalta. Eli pelkistä mainosnäyttökerroista ei makseta mitään, vain pelkistä klikkauksista!


Hakukone- ja bannerimainonta B2B-liiketoiminnassa

AdWords hakukonemainos ja luonnollinen hakutulos

B2B-maailmassa hakukonemainonta koetaan ikään kuin B2C-hakukonemainonnan pikkusiskona, eli sille annetaan usein pienemmät budjetit ja klikkausmäärät. Myös näyttökerrat ovat paljon vähäisempiä. Kannattaa kuitenkin huomioida B2B hakukonemainonnan potentiaalinen tuotto; kun hakukonemainonnalla saadaan liidi ja siitä kauppa, niin tuotto muutaman euron klikkaukselle voi olla hurja.

Jos esimerkiksi yrityksen tyypillinen kauppa on 10.000 euroa ja kuukaudessa käytetään 500 euroa hakukonemainontaan, niin AdWords-mainonnan tuottaessa vaikka vain kaksi kauppaa vuodessa, voi tulos olla erinomainen: 6.000 euron mainospanostus tuottaa 20.000 eurolla kauppaa!

B2B –hakukonemainontaan ei kannata suhtautua väheksyen, sillä se on itse asiassa usein vaativampaa ja huomattavasti pitkäkestoisempaa kuin B2C-hakukonemainonta. B2B-ostajat harkitsevat hankintoja pitkään, vertaavat toimittajia ja tulokset, eli kauppa, syntyy usein pitkä ajan kuluessa.

B2B-hakukonemainonnassa pitää jaksaa olla pitkäjänteinen, eikä keskittyä välittömään investoinnin tuoton odotukseen. Seurantaa pitää jaksaa tehdä pitkällä ajalla, koska tuloksetkin tulevat usein myöhään. Lisäksi pitää muistaa, että pelkkä hakukonemainonta ei ratkaise kaikkea, vaan pitää huolehtia myös sivuston sisällön kehittämisestä ja/tai Google AdWords Display -bannerimainonnan hyödyntämisestä. Sen avulla voidaan pitää yrityksen nimi asiakkaiden muistissa.

Bannerimainonnan hyvä puoli on siinä, että sitä voidaan kohdistaa verkkosivun aihepiirin, käyttäjän kiinnostuksen kohteiden tai uudelleenmarkkinointi -listojen kautta. Uudelleenmarkkinointi -listoja kerätään yrityksen kotisivuilta tai Youtube-mainosvideoiden katselijoista. Youtube-mainonta hoituu myös AdWordsin kautta ja on erittäin kustannustehokasta, jos yrityksellä on valmiina sopivia videoita mainontakäyttöön.

Tuloksellisen mainonnan edellytykset

B2B-hakukonemainonnan tuloksellinen tekeminen vaatii hyvän kampanjarakenteen lisäksi kampanjan jatkuvaa ylläpitoa sekä erityisesti kampanjaan liittyvän tuloksellisuuden seurannan toteuttamisen verkkosivustolle, mieluiten Google Analyticsin tai vastaavan web-statistiikkasovelluksen avulla. Tätä osaamista ei aina löydy yrityksen sisältä, joten silloin e21 pystyy tarjoamaan arvokasta apua.

Asennamme aina konversioseurannan sivustolle AdWords-kampanjalle haluttujen tavoitteiden mukaan. Kun kampanja on toiminut sopivan aikaa, niin katsomme tuloksia yhdessä. AdWordsin tulosten katsomisen yhteydessä nähdään myös, mitkä hakutermit tuottavat parhaita kävijöitä ja tämä auttaa sivuston kehittämisessä siihen suuntaan, että luonnollinen hakukonenäkyvyys paranee.

Kampanjan aikana käymme sovittujen väliaikojen mukaisesti katsomassa millä hintatasolla mainokset näkyvät ja pyrimme optimoimaan mainoshinnat. Tavoitteena on, että mainokset pysyvät hakutulosten yläpuolella, mutta että aina ei tarvitse maksaa ykköspaikan klikkihintaa.

Hyvästä AdWords-kampanjasta pyrimme aina saamaan siis lisäarvoa myös sivuston kehittämistä varten ja uutta tietoa asiakkaiden verkkokäytäytymisestä. Täten, meidän asiakkaana pystyt palvelemaan paremmin omia asiakkaitasi!

Yhteistyöterveisin,

Pekko Parikka
Head of Digital Business Optimization
M.Sc., Google Analytics & AdWords certificated

30.09.2016

Aiheet

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!