B2B-verkkokauppa teollisuuden ja teknisen kaupan alan tarpeisiin

Case Rudus B2B/C verkkokauppa
Kuluttajille, ammattilaisasiakkaille ja oman myynnin tueksi
4,7/5
asiakastyytyväisyys

B2B-verkkokauppa on osa yrityksen liiketoimintaa, ei pelkkä sovellus tai yksittäinen ratkaisu. Sen suunnittelussa täytyy ymmärtää toimialan erityispiirteet, asiakkaan ostoprosessi ja digitalisoinnin mahdollisuudet.

Teollisuuden, erikoiskaupan ja teknisen kaupan myynti siirtyy kiihtyvällä vauhdilla ostajien perässä verkkoon luoden näin uusia mahdollisuuksia myynnin kasvattamiseen. Jos tuotteitasi ei löydy verkosta tai jos palvelu ei tarjoa ammattiostajan tarpeisiin suunniteltuja ratkaisuja, menetät mahdollisuutesi lisämyyntiin ja uusien asiakkaiden tavoittamiseen.

B2B-myynnin erityispiirteet

Teollisuuden ja teknisen kaupan myynnissä on monta aluetta, jotka poikkeavat merkittävästi B2C-myynnistä eli kuluttajakaupasta. Näistä tärkeimpiä ovat:

  • B2B-ostoprosessi on usein kestoltaan pitkä
  • ostoprosessiin osallistuu monta henkilöä
  • ostoprosessissa neuvotellaan useiden eri tuotteiden hinnoista, määristä ja toimitustavoista
  • maksujärjestelyt saattavat olla asiakaskohtaisia.

Tämän vuoksi kannattaa varmistaa, että valitsemasi yhteistyökumppani ymmärtää alan erityispiirteet ja heidän tarjoama verkkokaupparatkaisu on rakennettu tämän toimintamallin mukaan eikä esimerkiksi kuluttajakauppaan keskittyvään liiketoimintaan.

Ammattiostajat haluavat omat hinnat ja valikoiman näkyviin

B2b verkkokauppa

B2B-myynnissä palvelet yleensä ammattiostajia. He tietävät mitä he haluavat, he osaavat kilpailuttaa ja asettaa tarkat kriteerit toimittajille. He haluavat tehdä tilauksia 24/7/365 - omasta valikoimasta ja omilla hinnoillaan. Sopimusasiakkaille tuleekin tarjota helppoa tapaa katsoa verkossa omaan asiakkuuteensa liittyvät historia- ja sopimustiedot. Tallentunut ostohistoria ja muut myynnin uudet työkalut antavat toisaalta myynnille erinomaiset mahdollisuudet seurata asiakkuuden kehittymistä ja huomioida tilannekohtaiset tarpeet. Ja kohdistaa lisä- ja ristiinmyynti -toimenpiteet otolliseen aikaan.

Meidän SOLU -ratkaisussa sähköinen tuoteluettelo laajenee helposti niin tilausjärjestelmäksi kuin B2B verkkokaupparatkaisuksi. Loppuasiakkaalle voidaan tarjota kirjautumisen taakse näkymä omasta tuotevalikoimasta, saatavuustiedoista, hinnoista ja ostohistoriasta. Myyjille voidaan puolestaan tarjota näkymä sekä omaan varasto- ja toimitustietoihin että asiakkaiden ostohistoriaan. Näin myyjällä on kaikki edellytykset tehdä kaupat jo neuvottelutilanteessa.

Maksuliikenne asiakkaan tarpeen mukaan

Yksi merkittävä ero B2C-verkkokaupan ja B2B-verkkokaupan välillä on maksuliikenne. B2C verkkokaupassa maksu suoritetaan verkkomaksuna ennen ostoksen toimittamista. B2B verkkokaupassa sopimusasiakkaiden maksuliikenne hoidetaan puolestaan laskulla ostoksen toimituksen yhteydessä tai toimituksen jälkeen. Meidän SOLU -ratkaisussa on nyt tarjolla B2B verkkokaupan lisäksi B2C verkkokaupan vaatimat maksuliikenteen liittymät Paytrail verkkomaksuina, joten voit tarjota myyntikanavan niin B2B- kuin B2C-asiakkaille.

SOLU on helposti integroitavissa ulkopuolisiin järjestelmiin ja esimerkiksi tilaustietojen siirto automaattisesti laskutusohjelmaan onnistuu vaivattomasti. Monipuoliset tilausten ja ostosten seurantaraportit kuuluvat tietysti toteutuksiin.

Onnistunut B2B-verkkokauppa sitouttaa asiakkaasi

Yrityksen toimintamalliin rakennettu verkkokauppa mahdollistaa paljon muutakin kuin pelkän verkko-ostamisen. Tarjoamalla asiakkaiden ostoprosessiin sopivia lisäpalveluita, sitoutat asiakkaasi käyttämään omaa palveluasi ja luot kilpailun esteitä. Esimerkiksi ostamista helpottavan tuotetiedon ja tuotteen käyttöön liittyvien dokumenttien tarjoaminen verkkopalvelun kautta voi helpottaa asiakkaan arjen toimintaa niin merkittävästi, että kynnys toimittajan vaihtamiseen nousee. Lisäksi erilaisten määrälaskureiden ja automaattisten pdf-tulostustoimintojen tarjoaminen nopeuttaa tuotevalintaa ja ostopäätöksen tekemistä. Lisäpalveluiden avulla voit päästä eroon hintakilpailusta ja nostaa asiakassuhteen kokonaisarvoa muihin toimittajiin nähden. Katso asiakkaille toteutettuja B2B-verkkokaupparatkaisuja.

Solu tuotetiedonhallinnan ja verkkokaupan esittelyvideo Youtubessa.

Lining - puhdasta palvelua

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin työkalut
  • Ostamisen helpottaminen
  • Tuotetiedon hallinta

Kolmeks - pumput ja varaosat verkkoon

Lue lisää
  • Asioinnin digitalisointi
  • Ostamisen helpottaminen
  • B2B verkkokauppa

Warla Trade Oy - parempi palvelu, sitoutuneet asiakkaat

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotetiedon hallinta

Tutustu syvemmin B2B verkkokauppaan

e21 on julkaissut maksuttoman pikaoppaan B2B-verkkokaupan maailmaan!

Lataa maksuton B2B verkkokaupan opas

Blogi

20.10.2017

Optimoi myös digitaalista myyntisuppiloa

Yksi tärkeimpiä myynnin kasvattamisen työkaluja on myynnin suppilon optimointi: parempaa tunnettavuutta, lisää näkyvyyttä, lisää liidejä, enemmän tuloksellisia kontaktointeja, enemmän kauppaa ja asiakkuud....

Lue lisää

17.10.2017

Vapauta myyjät kannattavaan myyntityöhön

Teollisuuteen ja teknisen kaupan alalle ennustetaan selvää kasvua. Myynnille tämä tarkoittaa tarjouspyyntöjen ja tilausten lisääntyvää määrää, joten onkin ajankohtaista kysyä riittääkö myyjien aika vastat....

Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!