Konversio-optimointi

e21 optimointipalvelu

Konversio-optimointi tarkoittaa sitä, että verkkosivuja kehitetään tavoitteellisesti eli pyritään lisäämään etenkin yhteydenottojen ja tilausten määriä. Onnistuneessa konversio-optimoinnissa pienilläkin muutoksilla saadaan merkittäviä tuloksia aikaiseksi.

Konversio-optimoinnissa pyritään optimoimaan sivustoa tuottamaan sille asetettua liiketoimintatavoitetta. B2B-verkkokaupassa tavoitteena on nostaa tilauksien tai tarjouspyyntöjen lukumäärää. Tyypillisiä muita tavoitteita on saada liidejä asiasta kiinnostuneista ihmisistä ja kasvattaa uutiskirjeen tilaajien määrää asiasta kiinnostuneilla henkilöillä.

Konversio-optimointi on tehokkain tapa lisätä verkkosivuihin käytetyn panostuksen tuottavuutta: Jos esimerkiksi verkkokaupan tilaajien määrä nousee kahdesta prosentista kolmeen, niin sivuston tuottavuus on noussut 50%.

Konversio-optimointiin liittyy sivuston suunnittelu sopivilla käyttöliittymäelementeillä, jotka ohjaavat kävijöitä tekemään toivottuja toimenpiteitä tai esimerkiksi tarjoamalla kävijöille heitä kiinnostavaa materiaalia yhteystietoja vastaan.


Mitä tarkoittaa konversio ja konversioaste

Konversio tarkoittaa sitä, että verkkosivun kävijä muuttuu asiakkaaksi / tekee muun toivotun toimenpiteen verkkosivuilla.

Konversioaste tai konversioprosentti kertoo kuinka monta prosenttia kävijöistä tekee toivotun toimenpiteen sivustoilla.

Tyypillisesti B2B verkkokaupassa konversioaste on tyypillisesti hieman vajaa 2% tienoilla. Tämä tarkoittaa käytännössä siis, että n. 2% B2B-verkkokaupan kävijöistä tekee tilauksen tai tarjouspyynnön.

A/B testaus muuttamalla käyttöliittymäelementtejä

A/B testauksessa kokeillaan uusien painikkeiden, ostoskoripainikkeiden koon/värin/ulkonäön muuttamista tai vaikkapa popup-ikkunan lisäämistä ja seurataan tuottaako se enemmän tuloksia kuin alkuperäinen versio. Kävijät jaetaan kahden version välillä ja seurataan kumpi tuottaa paremmin toivottua tulosta.

Analytiikka konversio-optimoinnin taustalla

Web-analytiikka on konversio-optimoinnin taustalla. Analysoimalla verkkosivuston kävijätietoja voidaan löytää mahdollisia parannuskohteita ja määrittelemällä oikein liiketoimintamittarit saadaan järkevät konversiot verkkosivustolle.

e21:n maksuttomat pikaoppaat

syvennä ymmärrystä aihepiiristä tuotetiedonhallinnan ja B2B verkkokaupan pikaoppailla.

Lataa e21:n maksuttomat oppaat!

Blogi

20.10.2017

Optimoi myös digitaalista myyntisuppiloa

Yksi tärkeimpiä myynnin kasvattamisen työkaluja on myynnin suppilon optimointi: parempaa tunnettavuutta, lisää näkyvyyttä, lisää liidejä, enemmän tuloksellisia kontaktointeja, enemmän kauppaa ja asiakkuud....

Lue lisää

17.10.2017

Vapauta myyjät kannattavaan myyntityöhön

Teollisuuteen ja teknisen kaupan alalle ennustetaan selvää kasvua. Myynnille tämä tarkoittaa tarjouspyyntöjen ja tilausten lisääntyvää määrää, joten onkin ajankohtaista kysyä riittääkö myyjien aika vastat....

Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!