Jälkimarkkinointi ja markkinoinnin automatisointi

e21 optimointipalvelu

Verkon kautta tulevat liidit tulee hoitaa yhtä huolellisesti kuin mikä tahansa asiakkuus. Eikä asiakkuutta voi unohtaa ensimmäisen kaupan jälkeen. Siksi liiden hallinta tulee ottaa osaksi myyntiprosessia ja varmistaa, että kylmätkin liidit osataan hyödyntää.

Liidien hallinta (lead nurturing)

Järjestelmällinen liidien hallinta varmistaa sen, että myynti voi keskittyä oleelliseen eli niiden kaikkein lämpimimpien liidien hoitamiseen ja kaupan varmistamiseen. Liidien hallinta edellyttää sen, että osaat pisteyttää ja segmentoida liidit ja suunnitella hoitoprosessin (nurturing).

Ensimmäinen askel liidien hallintaa, on hyödyntää Soluun rakennettua eCRM työkalua asiakastiedon hallintaan. Solu voidaan toki myös integroida muihin CRM-järjestelmiin kuten PipeDriveen.

WEB-liidit CRM:ään ja osaksi myyntiprosessia

Kun verkosta tulee yhteydenottoja ja ne on otettu hoitoon, niin liidit tulee myös viedä CRM-järjestelmän kautta osaksi normaalia myynti- ja markkinointityötä. WEB-liidit kannattaa tallentaa CRM:ssä selkeästi sen mukaan, mitä kiinnostuksenkohteita yhteydenottajalla on yrityksen tarjontaan.

Remarketing: myynti ja markkinointi kontaktin jälkeen

Vain harva yhteydenotto johtaa kauppaan heti. On tärkeää ymmärtää asiakkaan arvo koko asiakkuuden elinkaaren ajalta. Kun saadaan tietoon kiinnostuneita kävijöitä sivustolla, on heihin järkevää pitää yhteyttä vaikkei olisi tarjouksesta tullut kauppaa, koska asiakkuus saattaa syntyä vasta paljon myöhemmin kuin ensimmäinen tarjouspyyntö tai muu kiinnostuksenosoitus on tullut.

Lisäksi on järkevää tehdä uudelleenmarkkinointia (remarketing) sivustolla käyneille tai esim. yrityksen youtube-videon katsoneille. Tämä onnistuu helposti Google AdWordsin Displaymainosverkostossa. Sivustolla käyneille voidaan näyttää banneria tarjouksista, kampanjoista tai ihan vain yrityksen brändistä muistutuksena yrityksen olemassaolosta. Kuten aina AdWordsissä maksetaan mainonnassa vain banneria klikanneista, eli sivustolle tulleista kävijöistä. Pienelläkin budjetilla voi saada kymmeniätuhansia näyttökertoja eri www-sivustoilla.

Markkinoinnin automatisointi

Solu voidaan valjastaa myös automatisoituun email-markkinointiin ja integroida ulkoisiin järjestelmiin kuten MAilChimpiin. Web liideille voidaan käynnistää automatisoitu email-markkinointi tai vaikkapa lähettää keskenjätetty ostoskori asiakkaalle, jos ostosprosessissa pyydetään asiakkaan email ja suostumus.

e21:n maksuttomat oppaat tuotetiedon hallintaan ja B2B verkkokauppaan.

Lataa oppaat

Blogi

07.04.2017

Asiakaskokemus digitalisoinnin askelkarttana

Arvioimalla oman tuotteen tai palvelun roolia osana asiakkaan omaa, kontekstisidonnaista toimintaa, tuo usein uutta perspektiiviä palvelun tai tuotteen kehittämiseen

Lue lisää

22.03.2017

Kylmäsoitoista asiantuntevaan myyntiin

Nykypäivän B2B-myyjän työnkuva alkaa siitä, että hän selvittää mistä yrityksistä tullaan verkkopalveluun ja mistä aiheesta kävijä on ollut kiinnostunut. Tämän jälkeen myyjä selvittää, keneen yrityksessä v....

Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!