Lähtötilanne
"Luulimme, että hakukonenäkyvyytemme on heikko, koska emme saaneet verkon kautta tarpeeksi yhteydenottoja”, kertoo Perttu Laitsaari, Selecta Suomen toimitusjohtaja. Näin usein ajatellaankin, mutta me päätimme selvittää todelliset syyt siihen, miksi liidejä ei tule. Lähdimme liikkeelle verkkoliiketoiminnan nykytila-analyysillä ja sen tuottaman tietoon perustuvalla konversio-optimoinnilla.
Tavoitteet
Tavoitteet olivat monitasoiset. Ensinnäkin haluttiin lisätä kävijöiden määrää Selectan verkkosivuilla ja tarjota heille kattavaa sisältöä. Toisena tavoitteena oli aktivoida sivustolle tulevia kävijöitä, joka kasvattaisi liidien määrää eli yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä.
Toteutus
Toteutimme Selectalle nykytila-analyysin, eli laajan analyysin sekä hakukonelöydettävyydestä että sivustolla tapahtuvasta käyttäytymisestä. Selvitimme esimerkiksi suosituimmat saapumissivut ja sivujen välittömät poistumisprosentit. Analyysin perusteella selvitimme sivuston kipupisteitä A/B -testauksella eli jaoimme kävijät kahteen ryhmään, joista toiselle näytetään nykyiset sivut ja toiselle uusi testiversio. Sitten mittasimme kumpi sivu toimii paremmin. Analyysissä selvisi, että Selecta.fi:n nykyinen löydettävyys hakukoneiden kautta on hyvä - todelliset haasteet ovatkin muualla. Esimerkiksi osaa valituista termeistä (hakusanoista tai niiden yhdistelmistä) ei juurikaan klikattu eli CTR (click-through-rate) oli huono, vaikka termit sijoittuivat hakutulosten yläpäähän. Klikkausprosenttia parannettiin muokkaamalla hakukoneen tuloksissa näkyviä otsikoita ja tekstejä paremmin käyttäjän hakua vastaavaksi.
”Selectan tapauksessa nykytila-analyysi oli välttämätön, jotta osasimme toteuttaa oikeat optimointi-toimenpiteet verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä. Ilman analyysiä aikaa ja rahaa olisi käytetty vääriin toimenpiteisiin. Nyt sen sijaan pystyimme heti saamaan konkreettisia tuloksia, jotka parantavat sekä Selectan liidien hankintaa että asiakkaan kokemusta”, kertoo e21:n myyntijohtaja Mikko Särkikangas.
Tämän jälkeen teimme Selectalle konversio-optimointia. Selectalla oli paljon hakukoneliikennettä, jota ei osattu arvioida etukäteen, koska se muodostui sellaisista termeistä, joita ei oltu suunniteltu tuomaan liikennettä sivustolle. Analyysin avulla selvisi myös, että useilla saapumissivuilla oli suuri välitön poistumisprosentti. Myöskin monet sivut sitouttivat käyttäjiä heikosti, koska niillä ei ollut selkeitä toimintakehotteita (CTA eli call-to-action). Heikosti toimivilla saapumissivuilla tarjottiin pääasiassa vain tuotteisiin liittyvää tarinaa esimerkiksi kahvista, mutta yrityksen tuotteita eli kahviautomaatteja ei sivuilla esitelty lainkaan. Tällöin kahviautomaatteja hakeva asiakas poistui nopeasti joko lukematta sisältöä tai heti lukemisen jälkeen, koska sivuilla ei esitelty automaatteja eikä ohjattu niiden pariin. Tämä johtui siitä, ettei sivujen sisältöä tehdessä ollut tiedossa, että hakukoneet tulisivat indeksoimaan juuri näitä sivuja tuotteisiin liittyville hakusanoille. Aloitimme verkkosivuston optimointikampanjan, jossa tuotiin aktiivisesti esiin sekä tuotenostoja että tuotesuosituksia. Lisäsimme myös toimintakehotuspainikkeita, joissa suositeltiin tutustumaan aiheeseen liittyviin automaatteihin ja linkattiin tuotesivuille. Lisäksi yhteydenottolomake muutettiin asiakasystävällisemmäksi, esimerkiksi vähentämällä kenttiä, yksinkertaistamalla pyydettäviä asioita ja lisäämällä mahdollisuuden tarjous ja lisätietojen pyytämiseen. Otsikoksi laitettiin juuri se automaatti kuvineen, jonka kohdalta yhteydenottopainiketta klikattiin.
Tulokset
Toimenpiteillä saavutettiin merkittäviä tuloksia, esimerkiksi
-
kahvijuomia esittelevän sivun sitoutuminen kasvoi lähes 140 % eli kävijät jatkoivat tältä sivulta eteenpäin muualle sivustolla, eivätkä enää poistuneet välittömästi sivulle tullessaan.
-
A/B-testauksen tuloksena vanha puhelimen kuva + ”ota yhteyttä” –painike muutettiin ”Pyydä tarjous tai kysy lisätietoa” –painikkeeksi ja painikkeen kokoa muutettiin suuremmaksi. Tuloksena oli, että uutta painiketta klikattiin kaksi kertaa useammin kuin vanhaa.
-
Yhteydenottolomakkeen lähettämisen hylkäysprosentti väheni ja lähes kaikki uuden lomakkeen lähettäjistä täyttää vapaakenttään myynnille arvokasta taustatietoa tarpeestaan.
Lue lisää verkkoliiketoiminnan optimoinnista
Tietoa asiakkaasta
Selecta on Euroopan johtava ja Suomen kokenein taukohetkien kumppani, joka tarjoaa toimistoihin ja julkisiin tiloihin monipuolisia kahvi- ja juoma-automaattiratkaisuja.