Selecta - lisää liidejä myyntiin

  • Myynnin digitalisointi
  • Liidien hankinta
  • Konversio-optimointi

100% enemmän liidejä

Sivuston konversio-optimoinnilla


Analysoimme ja optimoimme Selectan verkkoliiketoiminnan. Rakenteellisen ja sisällöllisen kehittämisen myötä verkkopalvelun kävijöiden määrä lähti kasvuun. Lisäksi toimintakehotteiden ja liidinhallinnan uudistamisen avulla myynti alkoi saamaan enemmän tarjouspyyntöjä ja yhteydenottoja.

 

 

Lähtötilanne

"Luulimme, että hakukonenäkyvyytemme on heikko, koska emme saaneet verkon kautta tarpeeksi yhteydenottoja”, kertoo Perttu Laitsaari, Selecta Suomen toimitusjohtaja. Näin usein ajatellaankin, mutta me päätimme selvittää todelliset syyt siihen, miksi liidejä ei tule. Lähdimme liikkeelle verkkoliiketoiminnan nykytila-analyysillä ja sen tuottaman tietoon perustuvalla konversio-optimoinnilla.

Tavoitteet

Tavoitteet olivat monitasoiset. Ensinnäkin haluttiin lisätä kävijöiden määrää Selectan verkkosivuilla ja tarjota heille kattavaa sisältöä. Toisena tavoitteena oli aktivoida sivustolle tulevia kävijöitä, joka kasvattaisi liidien määrää eli yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä.

Toteutus

Toteutimme Selectalle nykytila-analyysin, eli laajan analyysin sekä hakukonelöydettävyydestä että sivustolla tapahtuvasta käyttäytymisestä. Selvitimme esimerkiksi suosituimmat saapumissivut ja sivujen välittömät poistumisprosentit. Analyysin perusteella selvitimme sivuston kipupisteitä A/B -testauksella eli jaoimme kävijät kahteen ryhmään, joista toiselle näytetään nykyiset sivut ja toiselle uusi testiversio. Sitten mittasimme kumpi sivu toimii paremmin. Analyysissä selvisi, että Selecta.fi:n nykyinen löydettävyys hakukoneiden kautta on hyvä - todelliset haasteet ovatkin muualla. Esimerkiksi osaa valituista termeistä (hakusanoista tai niiden yhdistelmistä) ei juurikaan klikattu eli CTR (click-through-rate) oli huono, vaikka termit sijoittuivat hakutulosten yläpäähän. Klikkausprosenttia parannettiin muokkaamalla hakukoneen tuloksissa näkyviä otsikoita ja tekstejä paremmin käyttäjän hakua vastaavaksi.

Selectan tapauksessa nykytila-analyysi oli välttämätön, jotta osasimme toteuttaa oikeat optimointi-toimenpiteet verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä. Ilman analyysiä aikaa ja rahaa olisi käytetty vääriin toimenpiteisiin. Nyt sen sijaan pystyimme heti saamaan konkreettisia tuloksia, jotka parantavat sekä Selectan liidien hankintaa että asiakkaan kokemusta”, kertoo e21:n myyntijohtaja Mikko Särkikangas.

Tämän jälkeen teimme Selectalle konversio-optimointia. Selectalla oli paljon hakukoneliikennettä, jota ei osattu arvioida etukäteen, koska se muodostui sellaisista termeistä, joita ei oltu suunniteltu tuomaan liikennettä sivustolle. Analyysin avulla selvisi myös, että useilla saapumissivuilla oli suuri välitön poistumisprosentti. Myöskin monet sivut sitouttivat käyttäjiä heikosti, koska niillä ei ollut selkeitä toimintakehotteita (CTA eli call-to-action). Heikosti toimivilla saapumissivuilla tarjottiin pääasiassa vain tuotteisiin liittyvää tarinaa esimerkiksi kahvista, mutta yrityksen tuotteita eli kahviautomaatteja ei sivuilla esitelty lainkaan. Tällöin kahviautomaatteja hakeva asiakas poistui nopeasti joko lukematta sisältöä tai heti lukemisen jälkeen, koska sivuilla ei esitelty automaatteja eikä ohjattu niiden pariin. Tämä johtui siitä, ettei sivujen sisältöä tehdessä ollut tiedossa, että hakukoneet tulisivat indeksoimaan juuri näitä sivuja tuotteisiin liittyville hakusanoille. Aloitimme verkkosivuston optimointikampanjan, jossa tuotiin aktiivisesti esiin sekä tuotenostoja että tuotesuosituksia. Lisäsimme myös toimintakehotuspainikkeita, joissa suositeltiin tutustumaan aiheeseen liittyviin automaatteihin ja linkattiin tuotesivuille. Lisäksi yhteydenottolomake muutettiin asiakasystävällisemmäksi, esimerkiksi vähentämällä kenttiä, yksinkertaistamalla pyydettäviä asioita ja lisäämällä mahdollisuuden tarjous ja lisätietojen pyytämiseen. Otsikoksi laitettiin juuri se automaatti kuvineen, jonka kohdalta yhteydenottopainiketta klikattiin.

Tulokset

Toimenpiteillä saavutettiin merkittäviä tuloksia, esimerkiksi

  • kahvijuomia esittelevän sivun sitoutuminen kasvoi lähes 140 % eli kävijät jatkoivat tältä sivulta eteenpäin muualle sivustolla, eivätkä enää poistuneet välittömästi sivulle tullessaan.

  • A/B-testauksen tuloksena vanha puhelimen kuva + ”ota yhteyttä” –painike muutettiin ”Pyydä tarjous tai kysy lisätietoa” –painikkeeksi ja painikkeen kokoa muutettiin suuremmaksi. Tuloksena oli, että uutta painiketta klikattiin kaksi kertaa useammin kuin vanhaa.

  • Yhteydenottolomakkeen lähettämisen hylkäysprosentti väheni ja lähes kaikki uuden lomakkeen lähettäjistä täyttää vapaakenttään myynnille arvokasta taustatietoa tarpeestaan.

 Lue lisää verkkoliiketoiminnan optimoinnista

Tietoa asiakkaasta

Selecta on Euroopan johtava ja Suomen kokenein taukohetkien kumppani, joka tarjoaa toimistoihin ja julkisiin tiloihin monipuolisia kahvi- ja juoma-automaattiratkaisuja.

Kiinnostuitko?

Icopal - vauhtia tuotevalintaan

Lue lisää
  • Ostamisen helpottaminen
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotevalitsin

Selecta - lisää liidejä myyntiin

Lue lisää
  • Myynnin digitalisointi
  • Liidien hankinta
  • Konversio-optimointi

Aqua Clean - kansainvälisen jälleenmyynnin tehostaminen

Lue lisää
  • Myynnin digitalisointi
  • Myynnin työpöytä
  • Tuotetiedon hallinta

OFA - apua oikean tuotteen valintaan

Lue lisää
  • Ostamisen helpottaminen
  • B2B verkkokauppa
  • Tuotetiedon hallinta

Warla Trade Oy - parempi palvelu, sitoutuneet asiakkaat

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotetiedon hallinta

Mesvac autotallinovet - lisää tarjouspyyntöjä

Lue lisää
  • Tuotetiedon hallinta
  • Konversio-optimointi
  • Hakukoneoptimointi

Fescon Oy - keskitetty tuotetiedon hallintaratkaisu

Lue lisää
  • Ostamisen helpottaminen
  • Tuotetiedon hallinta
  • Taiton automatisointi

Kolmeks - pumput ja varaosat verkkoon

Lue lisää
  • Asioinnin digitalisointi
  • Ostamisen helpottaminen
  • B2B verkkokauppa

Teca - tuotetietoa ja tilauksia

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin digitalisointi
  • Ostamisen helpottaminen

Liune - räätälöidyt sisätilaratkaisut

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotevalitsin

Kerabit - parasta kattoa

Lue lisää
  • Tuotetiedon hallinta
  • Ostamisen helpottaminen

YTM Shop - lisää työkaluja myyntiin

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin työkalut
  • Tuotetiedon hallinta

Lining - puhdasta palvelua

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin työkalut
  • Ostamisen helpottaminen
  • Tuotetiedon hallinta

Haucon - erikoistukkukauppa verkossa

Lue lisää
  • Myynnin työkalut
  • Tuotetiedon hallinta
  • B2B verkkokauppa

Econet Group - WaterHow

Lue lisää
  • Liidien hankinta
  • Tuotetiedon hallinta
  • Ostamisen helpottaminen

Mesvac - nostaen ja taittaen

Lue lisää
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotetiedon hallinta
  • Liidien hankinta

Specma

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Liidien hankinta
  • Tuotetiedon hallinta

Gyproc

Lue lisää
  • Tuotetiedon hallinta
  • Asioinnin digitalisointi

Blogi

09.11.2017

Vältä virheitä asiakaspalvelun digitalisoinnin avulla – innovoi samalla uusia lisäpalveluita

Kone- ja laitetoimittajien liiketoiminnan erityispiirteisiin kuuluu se, että kaupankäyntiin ja tuotteiden elinkaareen liittyy suuri määrä erilaisia dokumentteja – tarjouksia, sopimuksia, teknisiä määrityk....

Lue lisää

07.11.2017

Mahtuuko asiakaskeskeisyys verkkoon?

Onhan siellä netissä tilaa, mutta joidenkin asioiden vieminen verkkoon on vaikeaa. Yksi niistä on asiakaskeskeisyys.

Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!