Aqua Clean - kansainvälisen jälleenmyynnin tehostaminen

  • Myynnin digitalisointi
  • Myynnin työpöytä
  • Tuotetiedon hallinta

Aqua Clean tehosti kansainvälistä jälleenmyyntiään digitalisoimalla myynnin tuen ja rakennuttamalla 24/7 toimivan Dealer Extranet-palvelun. Verkkopalvelun avulla jälleenmyyjät voivat selvittää itsenäisesti tuotteisiin, lisävarusteisiin ja hinnoitteluun liittyviä kysymyksiä ja palvella loppuasiakasta entistä paremmin.

Lähtötilanne

Aqua Cleanin kansainväliset jälleenmyyjät tarvitsevat myyntinsä tueksi paljon tietoa, kuten esimerkiksi ajantasaista tuotetietietoa, hintatietoja sekä tietoa sopivista lisätarvikkeista. Koska myyjät sijaitsevat eri puolilla maailmaa, tietoa tarvitaan ympäri vuorokauden. Tieto tarvitaan yleensä myös heti, eikä vasta sitten kun Suomessa herätään. Jos taiwanilainen jälleenmyyjä tarvitsee tietoa päivällä, on porilainen Aqua Cleanin yhteyshenkilö vielä nukkumassa. Jälleenmyyjien tuki hoidettiin aiemmin pääosin sähköpostilla ja puhelimella. Tämä aiheutti viiveitä jälleenmyyjien palvelemisessa ja palvelu sitoi resursseja materiaalien lähettämiseen, oikeiden tuotteiden valintaan ja jälleenmyyjäkohtaisten hintojen selvittelyyn. Jälleenmyyjille oli haastavaa varustaa koneet niihin sopivilla lisävarusteilla ja varaosilla, joka johti virheellisiin tarjouksiin loppukäyttäjille.

Tavoitteet

Tavoitteena oli tehostaa kansainvälisen jälleenmyyjäverkoston palvelua ja omaa toimintaa. Tuotetiedon laatua parantamalla vähennettäisiin loppuasiakkaille menevien tarjousten virheitä.

Toteutus

Projekti käynnistyi suunnittelulla, jossa käytiin yksityiskohtaisesti läpi tuotevalikoima, tuotteiden valintaprosessi ja käytössä oleva tuotetieto. Kävimme läpi Aqua Cleanin oman aineiston liittyen tuotevalinnan, lisävarusteiden ja varaosien datan ja logiikkaan. Tiedon pohjalta suunnittelimme toteutettavan ratkaisun toiminnalliset yksityiskohdat, käytettävyyden, sisällön ja ulkoasun. Ketterää kehitystä hyödyntäen rakensimme ensin selainkäyttöisen proton, joka konkretisoi suunnittelua ja jonka avulla projektin työryhmä pääsi testaamaan ja kommentoimaan ratkaisua. Kun proto oli hyväksytty, alkoi lopullisen Dealer Extranet -palvelun tekninen toteutus. Dealer Extranetin käyttämä tuotetieto on tallennettu ja ylläpidettävissä e21:n SOLU -alustalla.

Tulokset

Aqua Clean pystyy nyt palvelemaan kansainvälistä jälleenmyyntiorganisaatiota 24/7/365. Dealer Extranet -palvelu tehostaa ja nopeuttaa jälleenmyyjien työtä sekä vähentää virheiden määrää. Loppuasiakkaille tarjottava palvelu parani, koska jälleenmyyjät voivat hakea palvelusta asiakkaille aikaisemmin toimitettujen teollisuuspesukoneiden dokumentaation (esim. manuaalit) sekä tilata asiakkaille oikeita lisävarusteita ja varaosia. Ratkaisu tehostaa Aqua Cleanin toimintaa: jälleenmyyjien turhat sähköpostikyselyt ja puhelinsoitot ovat loppuneet. Lisäksi työkalua voidaan käyttää myös kotimaan jälleenmyyjille. Digitalisointi Aqua Cleanin kanssa jatkuu ja suunnitelmissa on mm. kehittää lisää loppuasiakkaiden palvelua. Tarkoitus on, että loppuasiakas eli koneen käyttäjä näkee omien koneiden tiedot, huoltohistorian ja huoltoraportit suoraan verkossa ja että hän voi jatkossa tehdä huoltopyyntöjä palvelun kautta.

Lue lisää Dealer Extranetistä

Tietoa asiakkaasta

Aqua Clean myy teollisuuspesukoneita ympäri maailmaa sekä metalli- ja konepajateollisuuden tarpeisiin että auto-, juna- ja lentokone-korjaamoille. Tuotteiden myynnistä yli 90% tulee viennistä ja myynti hoidetaan kansainvälisen jälleenmyyjäverkoston kautta.

Kiinnostuitko?

Icopal - vauhtia tuotevalintaan

Lue lisää
  • Ostamisen helpottaminen
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotevalitsin

Selecta - lisää liidejä myyntiin

Lue lisää
  • Myynnin digitalisointi
  • Liidien hankinta
  • Konversio-optimointi

Aqua Clean - kansainvälisen jälleenmyynnin tehostaminen

Lue lisää
  • Myynnin digitalisointi
  • Myynnin työpöytä
  • Tuotetiedon hallinta

OFA - apua oikean tuotteen valintaan

Lue lisää
  • Ostamisen helpottaminen
  • B2B verkkokauppa
  • Tuotetiedon hallinta

Warla Trade Oy - parempi palvelu, sitoutuneet asiakkaat

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotetiedon hallinta

Mesvac autotallinovet - lisää tarjouspyyntöjä

Lue lisää
  • Tuotetiedon hallinta
  • Konversio-optimointi
  • Hakukoneoptimointi

Fescon Oy - keskitetty tuotetiedon hallintaratkaisu

Lue lisää
  • Ostamisen helpottaminen
  • Tuotetiedon hallinta
  • Taiton automatisointi

Kolmeks - pumput ja varaosat verkkoon

Lue lisää
  • Asioinnin digitalisointi
  • Ostamisen helpottaminen
  • B2B verkkokauppa

Teca - tuotetietoa ja tilauksia

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin digitalisointi
  • Ostamisen helpottaminen

Liune - räätälöidyt sisätilaratkaisut

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotevalitsin

Kerabit - parasta kattoa

Lue lisää
  • Tuotetiedon hallinta
  • Ostamisen helpottaminen

YTM Shop - lisää työkaluja myyntiin

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin työkalut
  • Tuotetiedon hallinta

Lining - puhdasta palvelua

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin työkalut
  • Ostamisen helpottaminen
  • Tuotetiedon hallinta

Haucon - erikoistukkukauppa verkossa

Lue lisää
  • Myynnin työkalut
  • Tuotetiedon hallinta
  • B2B verkkokauppa

Econet Group - WaterHow

Lue lisää
  • Liidien hankinta
  • Tuotetiedon hallinta
  • Ostamisen helpottaminen

Mesvac - nostaen ja taittaen

Lue lisää
  • Asioinnin digitalisointi
  • Tuotetiedon hallinta
  • Liidien hankinta

Specma

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Liidien hankinta
  • Tuotetiedon hallinta

Gyproc

Lue lisää
  • Tuotetiedon hallinta
  • Asioinnin digitalisointi

Blogi

09.11.2017

Vältä virheitä asiakaspalvelun digitalisoinnin avulla – innovoi samalla uusia lisäpalveluita

Kone- ja laitetoimittajien liiketoiminnan erityispiirteisiin kuuluu se, että kaupankäyntiin ja tuotteiden elinkaareen liittyy suuri määrä erilaisia dokumentteja – tarjouksia, sopimuksia, teknisiä määrityk....

Lue lisää

07.11.2017

Mahtuuko asiakaskeskeisyys verkkoon?

Onhan siellä netissä tilaa, mutta joidenkin asioiden vieminen verkkoon on vaikeaa. Yksi niistä on asiakaskeskeisyys.

Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!