Mitä digitalisaatio oikeasti tarkoittaa?

Jälkimyynti ja liidien hoito
Luin McKinsey’n erinomaisen artikkelin siitä, mitä digitalisaatio oikeastaan tarkoittaa. Moni alan asiantuntija määrittelee sen omalla tavallaan, poliitikot luottavat sen kykyyn tehostaa toimintaa ja vähentää kustannuksia ja jokainen yritys ja yksilö näkee ja kokee sen ympärillään...

McKinsey on varmasti oikeassa siinä, että monille johtajille digitalisaatio on teknologiaa, toisille puolestaan uusi tapa tehdä liiketoimintaa. Mutta tarkoittipa se yksittäiselle henkilölle mitä tahansa, niin yrityksen johdolla pitää olla yhteneväinen näkemys siitä, mitä digitalisaatio tarkoittaa juuri meidän yritykselle.

Digitalisaatio on enemmänkin tapaa tehdä asioita kuin joku asia itsessään

Artikkelissa sanotaan viisaasti, että digitalisaatio on enemmänkin tapaa tehdä asioita kuin joku asia itsessään. Tästä näkökulmasta artikkelissa käydään syvemmin läpi kolme erilaista tapaa tehdä asioita (digitalisaation avulla);

  1. Luoda arvoa uusilla alueilla esimerkiksi IoT:n (Internet of Things) mahdollistamana.
  2. Luoda arvoa ydinliiketoiminnassa eli esimerkiksi tehostamalla toiminnan tai palvelun joustavuutta ja nopeutta vaikkapa itsepalvelun tai automaation avulla.
  3. Rakentamalla yrityksen digitaalista kyvykkyyttä eli esimerkiksi mahdollistamalla yksiköiden yhteistoimintaa ja luomalla ympäristöjä, jotka kannustavat uusien ideoiden keksimiseen.

Oma neuvoni yritysjohdolle on se, että käykää läpi teidän ydinliiketoimintaa ja pohtikaa, mitä eri toimintoja voisi optimoida. Aloittakaa vaikka yhden alueen – esimerkiksi myynnin – optimoinnista ja kun näette positiivisia muutoksia, teidän on helpompi pohtia suurempia muutoksia ja myös “myydä” laajemmat muutokset organisaatiolle.

Haastankin kaikki johtajat istumaan kulmahuoneen pöydän ympärille ja leikkimään ajatuksella: "Jos tuotteeni osaisi puhua, mitä se sanoisi ja kenelle se puhuisi?". Tämä harjoitus avaa ajatuksesi kohti uusia ideoita ja esimerkiksi kohti IoT:n (Internet of Things) aluetta. Miten tuotteesi voisivat toimia "älyllisessä" tuoteympäristössä? Monet johtajat eivät vielä koe aihetta ajankohtaiseksi, mutta kannustan pohtimaan asiaa. Yksi helppo askel kohti koneiden ja laitteiden - esineiden - internettiä on tuotetiedon avoin jakaminen. Vakuutan, että kun sähköistät tuotetietosi ja ryhdyt jakamaan sitä avoimesti, se tuo sinulle paljon uusia mahdollisuuksia. Esimerkiksi keskustelut suunnittelijoiden, jälleenmyyjien ja loppukäyttäjien kanssa helpottuvat. Lisäksi voit alkaa optimoimaan liiketoimintaasi aivan eri tasolla.

Toinen asia, mitä toivoisin näkeväni yrityksissä enemmän on epäonnistumisen hyväksyminen. Se on ihan ok. Epäonnistumisista oppii usein enemmän kuin onnistumisista. Epäonnistumisista voi saada yritykselle kilpailuetua jos ymmärtää epäonnistua nopeasti. Jos epäonnistut nopeasti, kilpailija saattaa jumiutua miettimään lisäspeksejä ja tekemään puolinaisia päätöksiä eteenpäin menon sijaan. Fiksu johtaja sen sijaan varaa budjettiin epäonnistumisen mahdollisuuden. Koska se ei yleensä tapa vaan vahvistaa.

Esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat hyödyntäneet myynnin digitalisaatiota

Maailmalla on valtavasti yrityksiä, jotka ovat jo hyötyneet digitalisaatiosta. Meidän asiakkaidemme, eli teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten, referenssitarinoista löytyy useita esimerkkejä, miten digitalisaatio on kasvattanut yritysten myyntiä ja parantanut asiakaspalvelua lisäämättä henkilöstöresursseja.

Esimerkiksi,

Kiinnostuitko? Heräsikö lisäkymyksiä?

Varaa maksuton etätapaaminen

Yhteistyöterveisin,

Marko Rautakoura
TJ, partneri
Julkaistu: 11.08.2016