Uuden kasvun ytimet - tuotetiedon hyödyntäminen myynnissä

e21 Solu product information management system
Kuten me kaikki tiedämme, ostajat ovat jo verkossa. Ne hakevat sieltä tuotteisiin ja toimittajiin liittyvää tietoa ja tekevät vertailuja. Pian 50% ostajista hoitaa koko ostoprosessin verkossa.

Olimme kertomassa myynnin ja ostamisen murroksesta Teknisen kaupan ja palveluiden liiton järjestämässä aamiaisseminaarissa. Kuten me kaikki tiedämme, ostajat ovat jo verkossa. Ne hakevat sieltä tuotteisiin ja toimittajiin liittyvää tietoa ja tekevät vertailuja. Pian 50% ostajista hoitaa koko ostoprosessin verkossa. Ostamisen digitalisoituminen nostaakin esiin uudenlaisia kasvun mahdollisuuksia – kunhan vain perusteet on kunnossa.

Tuotetiedon hallinnasta on tullut merkittävä tekijä myynnin digitalisoinnissa. Asiakkaan näkökulmasta toimittajien pitää tarjota mahdollisimman rikasta, laadukasta ja ajankohtaista tietoa tuotteista. Tiedon pitää löytyä helposti, etenkin hakukoneiden kautta, ja tiedon lisäksi verkosta tulisi vähintäänkin löytyä mahdollisuus tarjouspyynnön tekoon. Todellisuudessa tilauksen teko ja ostaminen verkossa ovat tätä päivää.

Toimittajalle ostamisen digitalisoituminen tarkoittaa sitä, että pelkän teknisen tuotetiedon tarjoaminen netissä ei riitä. Tuotetieto kannattaakin kerätä keskitettyyn järjestelmään, jossa sitä voi rikastaa esittelyteksteillä, videoilla, ohjeilla ja muulla markkinoinnillisella tiedolla. Ja tieto pitää pystyä julkaisemaan nappia painamalla halutuissa kanavissa. Jos tuotetieto on hajallaan eri järjestelmissä ja ohjelmistoissa (ERP, CRM, excel, työkoneet), sen hallinta ja julkaisu voi käydä ylivoimaiseksi. Ja laatukin kärsii.

Oli hienoa huomata, että tuotetieto ja sen ympärillä pyörivät mahdollisuudet herättivät keskustelua. Myös e21:n SOLU-ratkaisu herätti paljon kysymyksiä, joten alla vielä listaus asioista, jotka tulisi ottaa huomioon vaihtoehtoja pohtiessa:

  • Verkkoratkaisujen suunnittelussa on tärkeää, että toimittaja ymmärtää alan erityispiirteet ja että toimittajan ratkaisu mahdollistaa myynnin tekemisen verkossa näiden erityispiirteiden mukaisesti. Ei ole olemassa yhtä ratkaisua kaikille aloille, joten kannattaa etsiä oman alan erityisosaaja.
  • On olemassa ratkaisuja eri kokoisiin tarpeisiin. Valitettavan usein yritykset valitsevat joko liian heppoisen tai järeän ratkaisun. Heppoinen ratkaisu voi näyttää kivalta, mutta toiminnallisuudet eivät mahdollista vakavasti otettavan liiketoiminnan tekemistä netissä. Liian järeä ratkaisu voi puolestaan olla kustannuksiltaan turha investointi ja iso osa ominaisuuksista jää hyödyntämättä. Kannattaa siis selvittää mitä tarjottu ratkaisu mahdollistaa ja millä hinnalla.
  • Toimittajakentällä on monenlaisia ratkaisuja monenlaisiin ongelmiin. e21:n SOLUn on kehitetty 15 vuoden kokemuksella erityisesti teknisen kaupan ja teollisuuden B2B -myynnin kokonaisratkaisuksi - tuotetiedon hallinnasta B2B -asiakkaalle personoituun verkkokauppaan. Hakukoneoptimoitu kokonaisuus tuo oikeita kävijöitä palveluun ja kehityskustannukset pysyvät kurissa kun saat kaikki palvelut yhdeltä luukulta.

Haluamme kiittää kaikkia tilaisuuteen osallistuneita. Jos et ole vielä ladannut aiheeseen liittyviä maksuttomia oppaita, löydät ne täältä: e21 oppaat. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

Yhteistyöterveisin,

Marko Rautakoura, toimitusjohtaja, marko.rautakoura@e21.fi

Mikko Särkikangas, myyntijohtaja, mikko.sarkikangas@e21.fi

e21 Solutions Oy digitalisoi teollisuuden ja teknisen kaupan myyntiä sähköisen tuotetiedon hallinnan, B2B -verkkokaupan ja liiketoiminnan optimoinnin avulla. Meillä on 15 vuoden kokemus alan projekteista niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

Julkaistu: 17.03.2016